Szukasz psychologa sportu lub pracy w Krakowie? Pomoc masz w zasięgu ręki w naszym gabinecie!

Poziom aspiracji dzieci w wieku 5-7 lat

Wiele interesujących badań nad motywacją dzieci w wieku przedszkolnym przeprowadzono w ZSRR. Badania te pozwoliły stwierdzić, iż rozwój motywów działania zmierza w tym okresie rozwojowym w dwu kierunkach: współdziałania różnych motywów oraz pojawiania się nowych, wyższych form motywacji. W nawiązaniu do poglądów Leontiewa, który przypisywał zmianę motywów zachowania się dziecka temu, iż procesy psychiczne nabierają u dzieci w tym wieku cech „dowolności”, stając się czynnościami zamierzonymi’-K. M. Guriewicz wykazał, że w wieku przedszkolnym powstaje motywacja „idealna”, w odróżnieniu od motywów wyłącznie konkretnych i bezpośrednich. M. N. Matiuszy- n a badała zagadnienie walki motywów. W pierwszej serii eksperymentów dzieci dokonywały wyboru jednego przedmiotu spośród innych. Takie zadanie sprawiało trudności dzieciom w wieku 2-3 lat: nie mogły one zdecydować się na wybór, brały przedmiot do ręki i znów go odkładały, szukając innego itp. Dzieci 3 – 5-letnie wybierały już na ogół bez wahania jakiś obiekt i uzasadniały swą decyzję chęcią posiadania go. W drugiej serii eksperymentów autorka wprowadziła kilka motywów „ograniczających”: dzieci miały powstrzymać się przez pewien czas (5 -10 minut) od spoglądania na atrakcyjny i pożądany przez nie przedmiot, przy czym stosowano w różnych wariantach prób zakaz, pochwałę i nagrodę, groźbę wykluczenia z zabawy, obietnicę ze strony dziecka. Dzieci wykonywały polecenie w obecności dorosłych i rówieśników, albo były pozostawione same sobie. Najsłabszym motywem w obu grupach, wieku był zakaz słowny, najsilniejszym – pochwała i nagroda. Coraz częstsze wraz z wiekiem były motywy „moralne” – dane słowo, przyrzeczenie oraz chęć osiągnięć (Elkonin, 1960).

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.