Szukasz psychologa sportu lub pracy w Krakowie? Pomoc masz w zasięgu ręki w naszym gabinecie!

OGÓLNA KONCEPCJA BADAN UCZENIA SIĘ CZ. III

Wiemy, że o uczeniu się może świadczyć istotna różnica między porównywanymi wskaźnikami, spróbujmy odpowiedzieć na pytanie, co oznacza drugi z możliwych rezultatów, gdy zachowanie osoby badanej w dwu porównywanych sytuacjach nie różni się, czyli Rj R2 R3 = Rj R2 R3.

Czy można wówczas twierdzić, że nie było uczenia się. Taki wniosek nasuwa się, aczkolwiek – jak wynika z badań – nie jest on uprawniony. Przede wszystkim poziom wykonania nie obrazuje często dobrze możliwości zdobytych przez osobnika w następstwie indywidualnego doświadczenia. Istnieją dane eksperymentalne wskazujące, że możliwości te bywają większe, nierzadko wyniki po zaprzestaniu uczenia się ulegają w późniejszym okresie podwyższeniu. Wiele przykładów tego rodzaju można by przytoczyć z życia sportowców, znane jest zjawisko reminiscencji. W związku z tym od poziomu wyuczenia odróżnia się aktualny poziom wykonania, który jest często niższy. Przedmiotem pomiaru jest oczywiście poziom wykonania i należy zachować szczególną ostrożność, aby na podstawie informacji o nim nie wysnuć błędnego wniosku na temat uczenia się.

To, czy stwierdzamy różnice w zachowaniu, zależy w dużej mierze od rodzaju zachowania, jakie mierzymy. Najczęściej jest tak, że różne rodzaje zachowania mogą świadczyć o uczeniu się, a stosowana metoda odwołuje się do zachowania jednego rodzaju. Fakt, że zachowanie jednego rodzaju nie wykazuje zmian, bynajmniej nie uprawnia do wniosku, że nie wystąpiły one i w innych rodzajach zachowań. Ponadto pcszczególne metody okazują się niejednakowo czułe. Jedne z nich wykrywają tylko znaczne różnice, podczas gdy zastosowanie innych pozwala na rejestrację różnic o wiele mniejszych.

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.