Szukasz psychologa sportu lub pracy w Krakowie? Pomoc masz w zasięgu ręki w naszym gabinecie!

Empiryczne badanie wartości subiektywnej

Kilka lat temu przekonałem się, że empiryczne badanie wartości subiektywnej tak prostych i wymiernych bodźców, jak pieniądze czy artykuły konsumpcyjne, ma dość ograniczone znaczenie. W większym stopniu jest ona pasjonującą zabawą intelektualną niż rzeczywistą próbą poznania świata wartości współczesnego człowieka. W związku z tym w Zespole Badań nad Podejmowaniem Decyzji UW zaczęliśmy projektować dość ryzykowne i śmiałe eksperymenty, poświęcone badaniu procesu wartościowania wyników i bodźców złożonych, które często nazywa się wielowymiarowymi lub wieloaspektowymi. Aby problem stał się jaśniejszy, podam dość banalny przykład. Przyjmijmy, że absolwent wyższej uczelni poszukuje pracy. Ma do wyboru jedną z dwóch instytucji. W instytucji A wynagrodzenie jest wysokie, ponadto panuje w niej dobra atmosfera. Jednocześnie jednak sama praca jest dość monotonna i standardowa, niewielkie są również możliwości awansu zawodowego. Inne są warunki zatrudnienia w instytucji B. Instytucja ta zapewnia absolwentowi dość niskie wynagrodzenie: panują w niej nie najlepsze stosunki interpersonalne. Jednakże czynności zawodowe są bardzo ciekawe i istnieją możliwości szybkiego awansu. Aby ocenić globalną wartość pracy A i B, człowiek musi wziąć pod uwagę kilka punktów widzenia, musi wykonać bardzo skomplikowaną pracę intelektualną. Sprawa staje się jeszcze bardziej złożona w sytuacjach, w których chcemy określić wartość tak wielowymiarowych i skomplikowanych zjawisk, jak dzieła literackie i naukowe, wielkie inwestycje, system oświaty, ideologię czy przeżycia emocjonalne. Chociaż analiza tak skomplikowanych zjawisk jest trudna, to nie jest ona niemożliwa.

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.